Första steget

För mig har au pair i USA alltid varit en dröm, dock en dröm jag inte har kunnat gjort pga. olika anledningar som människor som stått i vägen och stor del av det hela pengar.
Nu när jag snart är 23 och jag kan spara ihop pengar så jag kan åka och ingen står i min väg utan alla stöttar mig till 100% så är det äntligen min tur att ta första steget ut i ett nytt äventyr.
 
Jag kollade upp olika au pair företag som hade familjer i USA och jag hittade Skandinaviska Institutet , STS och Cultural Care. På STS så behövde man 200 timmar med barn som du inte är släkt med, vilket för mig var uteslutet eftersom jag har 5 småsyskon så jag hade liksom aldrig tiden eller viljan att säga nej till mina föräldrar för att gå och passa någon annans barn. Så dom uteslöt jag på engång. Plus att dom tar en avgift för att bara få göra en anmälan vilket jag inte har råd med eller inte vill, tänk om jag vill dra mig ur om någon månad så har jag betalat 2000kr.
 
Jag började jämföra SI och CC och jag har för mig att man inte fick vara släkt med dom man passat på SI också är inte helt hundra men jag valde iaf CC. Jag lusläste deras hemsida och bestämde mig för att anmäla mig till ett infomöte som var nu i söndags (24/6). Dom ringde mig samma dag jag anmälde mig till mötet och fråga en massa frågor och hon jag pratade med var hur snäll som helst. 
Dom skickade ett mail och en länk som jag kunde börja fylla i min ansökan och innan mötet var jag klar till 90% hade två referenser kvar och mitt "Dear future host family" brevet kvar.
Jag började skriva ner frågor som jag ville ställa dem och jag var så förberedd jag kunde vara :)
Fick tillochmed min bästis Natta att följa med hon va lite instresserad av att åka, men valde att inte fortsätta med detta efter mötet. Hade också med mig min pojkvän så att han skulle få reda på lite mer om detta.
 
Jag gjorde min intervju direkt efter mötet och det gick jätte bra jag smsade min kontakt på CC och frågade hur det gick och hon hade precis snackat med hon som intervjua mig och hon sa att det gick riktigt bra, känns bra!
 
I skrivandes stund så jag har faktiskt skickat in min ansökan helt klar. Kommer att publicera mitt "Dear future host family" brev här sen. 
Ni ska bara veta vilken känsla jag fick när jag klickade på knappen att skicka in ansökan...
Efter jag klickat på den knappen så fick jag ett mail där jag fick göra ett personlighet test, och jävlar vad korrekt det var haha.
 
Så här ser iaf ansökan ut som man ska fylla i.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny's USA

Most people are stronger than they know. They just forget to believe in it sometimes.

RSS 2.0